2015. augusztus 10., hétfő

Vajon lesz folytatás?

Rémes ez a hőség... Amint kilépünk a szabadba, cseppfolyóssá válik minden. És akkor az még a jobb eset, mert végül is nem párolog el...

Sokat agyaltam, hogy mi legyen, de úgy döntöttem, megírom ezt a bejegyzést. Sok rosszat írtak róla, vannak olyanok, akik az életük árán is védik a könyvet, és olyanok is, akik több oldalas szövegeket írnak, amelyek porig alázzák a könyvet (és Vandát).
Megmosolyogtat az, amilyen hasonlatokkal éltek a könyv utálói, viszont szerintem ennyi gyűlöletet nem érdemel egy tinilány.
A könyvhöz nem fogok úgy hozzáállni, hogy údeutáljamindenki,énisutálom, de úgy sem, hogy jajjegyidősvelem,megkellvédenem. Úgy fogom véleményezni, mint a többi könyvet, ami az "utamba kerül". Akár jó, akár rossz.

A vizsgált tárgy: Szűcs Vanda - Egy ikerpár titkos naplója 1-2





















A vádlottak adatai:
1. Alexandra kiadó
Pécs, 2013
288 oldal 
puhatáblás
ISBN: 9789633571507

2. Alexandra
Pécs, 2014
384 oldal
ISBN: 9789633574911

Mit kíván a vádlott mondani?
1. Vajon ki állítja azt, hogy az egypetéjű ikreknek belülről is hasonlítaniuk kellene?
Hát, nem!
Ott van például Feltser Luca, aki színötös tanuló, cserkészetre jár, és sohasem hazudik. És Feltser Zita, akit leginkább csak a csinos ruhák és Nagy Marci smaragdzöld tekintete érdekel.
Ez a könyv az ő titkos, párhuzamos naplójuk, melyet a hetedikes tanév kezdete óta vezetnek: Luca dátumozva és az élményeket pontozva, ahogy kell; Zita pedig csak úgy, ahogy érzi…
Ha hiányzott már, hogy első kézből értesülj a tinik életéről, a suliban és azon túl, akkor neked találták ki ezt a könyvet, amelynek szerzője ugyanúgy tizenhárom éves, mint főhősei, és akikkel együtt fog felnőni a titkos napló további fejezeteiben!

2. Barátság, szerelem, csalódás, reménykedés, megmérettetések – a tizenhárom éves Feltser lányok története tovább folytatódik. A hetedikesek második féléve izgalmasan alakul, az osztályfarsang botrányba fullad, Zita és Marci kapcsolata váratlan fordulatot vesz, és felbukkan egy új osztálytárs, Vili. Luca sokáig önmaga előtt sem meri beismerni, hogy talán többet érez az új fiú iránt, mint barátság. A Feltser szülők eközben továbbra is külön élnek, a biztos családi fészket válságok remegtetik meg. De lehet, hogy a megpróbáltatások és nehézségek az olyannyira különböző lelkületű lányokat kicsit közelebb hozzák egymáshoz?

Mit kíván a felperes mondani?
Előre szólok, hogy lesznek benne spoilerek. Oké. Feltűnt valakinek, hogy az elsőnek úgy van a fülszövege, hogy "Vajon ki állítja azt, hogy az egypetéjű ikreknek belülről is hasonlítaniuk kellene?
Hát, nem". Valami nem stimt. Megkérdezed, hogy ki állítja ezt meg azt. És én nem úgy válaszolok, hogy "Hát NEM", hanem úgy, hogy "senki."
A borítókról:tulajdonképpen illik a "belsőhöz". Tizenpár éves lányoknak készült, és ha pár évvel fiatalabb lennék, akár tetszene is. Lehet veszekedni ezen a "dehátZitavasaljaahaját" és akkor "aborítónmiértgöndör?". Komolyan. First World problems. Mintha a több százezer könyvből csak ennek nem passzolna a borítója a szereplőkhöz.
A belsőről: Nm értem. Ez a naplószerű írás még ok, bár tééényleg hasonlít az SzJG-hez. Na ne mondja már, hogy ő sem vette észre. Viszont az a betűtípus/betűméret valami rettenetes. Először is, káprázik a szemem Luca krikszkrakszos írásától. Zita pedig, rendszeresen úgy tölti ki az oldalakat, hogy olyamiket ír: NEEEEEEEEEEEE!!!!!! (szigorúan 22 E-vel, és 19 felkiáltójellel), valamint SZERETEEEEEM!!!, <333333, BÉNAAAAAA, MIÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉRT??????????... és a többi. Na igen. Így én is tudnék sok száz oldalas könyveket írni. Arról inkább szó se essen, hogy a sorok közt minimum 1 centi van, a betűméret pedig megközelíti a 30 pt-t.
A tartalomról. Van egy két gyöngyszem, nem tagadom.
Az elsőből szeretnék néhányat kiemelni, amin megakadt a szemem.

De szerintem tulajdonképpen semmi rossz nincs abban, ha két ember már nem vonzódik egymáshoz, és ezért külön mennek. A gyerekek harmada elvált szülők gyermeke, nem tragédia. Különben is, akinek elváltak a szülei, kétszer kap ajándékot, és azzal a szülővel íratja alá a jegyeit az ellenőrzőben, amelyikkel akarja.- Oké. Tény,hogy tizenhárom éves volt, amikor megírta. De ezt akkor sem jelenthetné így ki, ha pelenkás lenne. Hogy őt idézzem: MIÉÉÉÉRT???? Direkt a negatívumokkal fogok kezdeni, hogy a végére lehiggadjak oké?

A következő idézet előtt: a halloween-i buli is ismerő valahonnan, bár ez nem lett volna akkora gond, ilyen bulik azért vannak. Feltéve, ha az iskola NEM KATOLIKUS. Ugyanez miatt azt sem értem, hogy miniszoknyát, körömfestést hogy engedik meg egy ilyen suliban?

"Felpillantottam, és belenéztem az engem figyelő smaragdzöld szempárba. Marci zöld szempárjába."- csak szerintem sántít ez a mondat? 


A tábla INTERAKTÍV lett. Ezen azt kell érteni, hogy a táblára alkoholos filccel írnak, és ki lehet rá tenni, mi történik a számítógépen. (Ezt nem igazán tudom elmagyarázni, mivel én magam sem értem, mert nem vagyok egy kockafej. Szerintem olyasmi lehet, mint amikor otthon a számítógépet összekötjük a tévével a HDMI zsinór - vagy mi a túró - segítségével.)- Jesszusom! Lányom! Nem, ismétlem NEM írunk interaktív táblára alkoholos filccel. (Ez a rész az alkoholosfilc téma nélkül teljesen rendben lenne. Viszont így. Könyv. Sok könyv. Amit sokan olvasnak. Ilyen apróságoknak is jó lenne utánanézni...)

– Ez a csizma annyira király! – lelkendezett Kriszti – És nem is olyan drága. Csak… 21000? – idegesen feltépte a pénztárcáját és megszámolta a benne lévő zsét – Hát van nálam ennyi, valószínűleg még a tegnapi bevásárlásból maradt visszajáró.- Ezzel a részlettel nem is lenne semmi gond. Igen, vannak gazdag emberek, és vannak nagyon gazdag emberek, akiknek a visszajáró 21K. Ez akkor jó, ha második rész második oldalára lapozunk. Hogy ez a narancs mennyire drága! A gazdasági válság uralomra tör. -Bizonyára gúnyosan mondta. Legalábbis remélem. Aki előkap a zsebéből egy csizmányi "zsét", annak egy narancs talán csak nem egyenlő a személyi csőddel....

(Facebook beszélgetés)
Marci: szia baby! :) nem tom, mimet likeoltad,de nem szükséges. :P
Zita: hellooo ♥ :P Mizu?
Marci: semmi kül,minden ok
Zita: jó lenne már sulin kivül is talizni, nem? az utóbbi randi már nagyon régen volt… van olyan napod,amikor az őseid nincsenek otthon?
Marci: ahha… ha neked jó a kedd délután
Zita: oké, felugrom hozzátok, hogy 2esben lehessünk :D na mek, mutterom a lépcsőn trappol :/
Marci: várj pls, csak dél 5 után gyere
Zita: oké,maradhatok, a mutter davidhoz jött kérdezhetek vmit? Bajod van velem?
Marci: mér kérded?
Zita: először ne lájkoljam a posztjaidat, meg elég vagyok fél5 után is???!!! atr hittem, szeretsz velem lenni :/
Marci: ugyanmar, ne fujd fel,baby ;)
Zita: Oké,kicsit duzzogok, de azért szerii van!!! ♥ :*
Marci: nanáhogy

-Ez. Egy. Könyvben. Van. Leírva.

Azért vicces volt mások szánalmasságán röhögni, és érezni, mennyivel jobb nő vagyok, mint a filmben szereplő csaj.- Egy hetedikes lány mióta NŐ?!

A terembe érve meglobogtattam Benjáminnak a kétezrest, de azt mondta, neki a súgáshoz pénz nem kell, amúgy is hangtalanul elmondaná az egész anyagot, amikor kint állok.
Hát jó.
- Ember! Inkább kapok egyest, minthogy kétezrest adjak valakinek, hogy súgjon. Nem zsugoriságból (bár a kétezer azért szerintem túlzás), de ez azért a legalja. (Csak zárójelben szeretném mondani: igaz, hogy a szereplő nem egyenlő az íróval, végül is egy krimi íróját sem zárják a könyve megjelenése után börtönbe, de ilyet leírni egy ifjúsági könyvbe???!!)

A német szódogám nagyon jól sikerült. Á, nem puskáztam, csak egy A5-ös papírt ragasztottam a cipőm talpára, tele szavakkal, és néha – csak úgy véletlenül – keresztbe tettem a lábamat. :)- What? Öcsém! Mekkora a te lábad????! :DD Az A5-ös papírt max akkor tudod a talpadra ragasztani, ha félbehajtod. Sebaj. Vágom. Nagylábbal van dolgunk...

A barátaid sosem hagyják hogy hülyeséget csinálj… egyedül.- A normális írók nem tömik tele a könyvüket 3000 éves idézetekkel... soha.

[…] úgy lefagytam, mint otthon a Firefox […]- dettó.

Fehérrel is teljesen ki lennék elégítve.- Talán inkább meg lennék elégedve... :DD

A második részből is pár szösszenet, ami mellet nem tudtam szó nélkül elmenni. (A narancsoson kívül)

 (...) ugyanolyan unalmas és fárasztó volt, mint a többi, szal nem voltam meglepve.- Zita nem okos. Zita egy lázadó. Viszont Vanda megtehetne annyit, hogy egy kis ÓV-ot odabiggyeszthetne. Hogy is van az az idézet? A "vok" és a "vagyok" közt csak egy agy a különbség.

(...) amire szükség van egy randikor- Ismét csak WHAT? Randihoz. Maximum.

Ez csak azt jelent, hogy raj vagy, és valamit nagyon jól csinálsz- Nem. Ez csak azt jelenti, hogy megpróbáltál a fiatalok nyelvén írni, de azzal nem számoltál, hogy ilyet csak azok mondanak, akik nem olvasnak. Akik nem olvasnak, azoknak nem kerül a kezébe a könyved. Akik pedig olvasnak, azok pedig nem hagyhatják szó nélkül ezt a kifejezést.

Na erre még jobban elkezdett nevetni, annyira, hogy már egy hang sem jött ki a torkán, csak csapkodott összevissza, mint egy retardált fóka. - 3 millió éves, lejárt idézet helyeee!
Nézzétek, mit találtam!


Egyre jobban nyelvezik- Csak szerintem van ezzel valami probléma? Ami ennyire nem tisztázott, arra miért nem lehet mást írni. Ha nagyon szeretné, maradhatunk az alpári stílusnál, szóval: Egyre jobban megy neki a nyelves smaci. (Jesszus, leírtam azt, hogy smaci. Csapjatok a kezemre. Csók.)


Mérges voltam anyára, de ezzel együtt jobban tiszteltem is, mert méltó ellenfelemmé vált ezzel a csellel- Kevésbé nagy gond: jobban IS TISZTELTEM. Szórend. Nagyobb gond (Ez mi a szent bukkancs???!): Azért tiszteled anyukádat, mert becsapott. God. Lőjetek le! Eddig direkt elmentem a hülye részletek mellett is, mert oké, hogy oltári nagy baromság, és nem tudom, hogy hogy bírta leírni Vanda, de Zitához/Lucához viszont illettek. De EZ?! És igen. Ezt elolvasták a 10-11 éves lányok is, akik jó hasznos dolgokat szűrhettek le belőle, mint például: A szülő anyádat csak akkor tiszteld, ha legalább egyszer istenesen átvert.

De most kegyetlen leszek, és nem segítek. Megérdemli.
Muhahahaha!-
Szia Zsolti! Viccen kívül, fogalmam sincs, hogy ezt Luca vagy Zita mondta, de erősen azt érzem, hogy ha Vanda nem is, akkor az olvasta a Szent Johannát, akinek a szájából "származik" ez a mondat.

A történettel egyébként nem lenne gond. Csak ezek a nagy-nagy hasonlóságok... Egy HVS-SzJG turmix. De ezen kívül egy 13-14 éves lánytól (pár dolog kivételével) teljesen normális ez a dolog. Sőt. Még örülhetünk! Hiszen Vanda nem csak olvas, hanem bontogatja is a szárnyát, mint író. Sajnos elég kevés szerencsével. De próbálkozni lehet. Mondjuk az már egy másik történet, hogy talán mindenkinek lapulnak a szekrénye alján írások, mégsem szaladnak egy kiadóhoz egyből.

A szereplőkről:
Luca: Jézusom, szegény lány iszonyú unalmas. Alig vártam, hogy vége legyen az ő részeinek... A végén a kiborulását pedig nagyon nem értem. (SPOILER) Hetekig bizonygatja, hogy neki nem tetszik Vili. Aztán kijelenti, hogy beleszeretett. Könyörgöm! Az a heti pár mondat nem jelent szerelmet... És a legszebb, hogy bőg, amikor kiderül, hogy Vilinek barátnőője van, de neki nem szólt róla. Igen. Ők olyan jóban vannak, hogy még ezt sem bírta kinyögni a srác. Éljen a szerelem. Ó, egy másik sztori. Farsang. Igen, valószínűleg mindenki mély depresszióba esik, amikor mikrobafingnyi IQ-val rendelkező fiúk szórakoznak egyet a színpadon...(Spoiler vége)
Zita: A 13 éves lányok egy kis része talán így viselkedik, ezt el kell fogadnunk. Itt is az eseménydús szerelmi szálat kifogásolnám. Valentin napi hiszti (eszjégééé- Már Reninél sem bírtam, de Zita egy magasabb szintre elmelte a Valentin-nap miatt hisztiző lányok iránt érzett utálatomat.) Szilveszteri csók (eszjégééé-13 évesen házibuliban, koktélruciban. Csak gratulálni tudok! Minden tiszteletem. Újra össze kell hasonlítanom. Reniék 16 évesek voltak. És csak egy rövd csók. Ők itt?! Hagyjuk.) (SPOILER) A nagy szakítás. Oké, én is haragudnék, ha még egy arra sem méltatna a srác, hogy egy SMS-t írjon. Meg ez a "bunkónlerázom"dolog sem tetszett. Tulajdonképpen itt nem is Zitával van a gond, hanem az írónő úgy írja le, hogy millió szívecske a chat-ablakokban, ölelgetés, csókok, akrobatikus mutatványok, miközben nyalakodnak (valami olyasmi, hogy a srác combja ott volt körülötte, miközben ölelkeztek, meg csókolóztak.. És akkor ilyen *miazisten?* pillantással felnéztem, majd megpróbáltam elképzelni a jelenetet.)
Marci: Zöld szemű, kicsi, hülye Cortez. Óheló! És VISZLÁT!!!
Vili: Szőke, barnaszemű, kicsi Arnold. Ne már! Na szia!
Vera: A hetedikes lányok példaképe lehetne... :D
Tiffany és Paula: Sziasztok! Ja, igen, már beszéltünk. Igen. Aha. Szóval olcsón láttam életet az egyik ilyen oldalon, és gondoltam szólok, jól jöhet nektek. (Külön élmény volt olvasni, ahogy Luca segít Paulán. Persze. Nekem is az lenne a reakcióm, hogy ÓMÁJGÁD, ha a barátnőm hánytatja magát.)
Van még valaki? Biztos van, csak én nem emlékszem.

 Kedves Vanda! Már fentebb is leírtam, hogy nem téged akartalak megbántani, sőt szerintem senki nem így van ezzel. Talán arról van szó, hogy ez a könyv még nem érett meg a kiadatásra. De azért sok sikert!
Ha őszinte akarok lenni, szívesen elolvasnám a harmadik részt is, hátha lenne javulás. :)

Az ítélet: 1,5/5 és 2/5 (1. és 2. külön)

A könyveket bűnösnek nyilvánítom az alábbi pontokban:
Hagyjuk ezt, egy regényt írtam le fentebb, nem lehet ezt tovább nyújtani. A második könyvön érezni lehetett a javulást, de még mindig csak kettes.

Arrivederci! :)

2 megjegyzés:

  1. Jól összefoglaltad a köny hibáit. Engem az (is) kiakasztott, hogy Luca, amikor a menzán krumplistésztát kapnak, kiakad, hogy milyen egészségtelen, de vígan elmegy a barátnőivel McDonald's-os sült krumplit enni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, voltak ellentmondások, és hibák (sok-sok hiba) :)) De azért szeretjük az ilyen könyveket, mert lehe rajta röhögni. :D

      Törlés