2015. május 29., péntek

Zseniális összevisszaság

Sziasztok!
Sajnos továbbra is a 20. oldalon próbálok túllendülni a Védett férfiakban, úgyhogy közben elkezdtem olvasni egy másik könyvet is, ami olyan volt, hogy hűha, szóval erről hoztam most nektek véleményt.

A vizsgált tárgy: Sebastian Fitzek - A terápia



A vádlott adatai:
Eredeti mű: Sebastian Fitzek: Die Therapie
Magyar kiadás:
Könyvmolyképző kiadó
Szeged, 2009
278 oldal
puhatáblás
ISBN: 9789632451466 
Fordította: Szakál Gertrúd




Mit kíván a vádlott mondani? Nincsenek tanúk, nincsenek nyomok, nincs holttest. A híres pszichiáter, Viktor Larenz lánya, Josy rejtélyes körülmények között eltűnik. Hollétére nem derül fény. Négy évvel később: Viktor egy nyaralóba vonul vissza, hogy feldolgozza a történteket, de egy napon ismeretlen nő kopogtat az ajtaján. A nőt kényszerképzetek gyötrik, melyekben újra meg újra megjelenik egy kislány, aki Josy-hoz hasonlóan nyomtalanul eltűnik. Viktor beleegyezik, hogy kezelni fogja a nőt, de a terápia egyre inkább drámai hangvételű kihallgatássá fajul.

Mit kíván a felperes mondani? Először vegyük jobban szemügyre a borítót. Ugye ti is látjátok a vörös, kesze-kusza vonalakat ott fent? Na, pont ilyen volt a könyv.

Már az eleje sem volt számomra teljesen tiszta, aztán valahogy mégis kibogoztam a dolgokat. Ha valaki úgy járna, mint én: a kislány beteg, és nem az apuka (na jó, fogjuk rá... akkor még nem tudjuk, hogy beteg Viktor).
Az a baj, hogy írnám én a nagy értékelésemet, csak akkor tele lenne spoilerrel a szöveg.

Tehát, ahogy haladtunk az időben és a térben, egyre jobban összegubancolódtak a szálak. Dr. Larenz a lánya eltűnését követően természetesen összeomlik, pár évig nem is szól senkihez, aztán egy interjú kapcsán mégis elutazik egy csendes kis szigetre (itt élt gyerekkorában), hogy egy kicsit lenyugodhasson, és, hogy válaszoljon a riporter kérdéseire.
Ám pár héttel az érkezése után beállít egy titokzatos nő (akitől én személy szerint rettegtem) és elpanaszolja Viktornak, hogy ő valószínűleg skizofréniás. Anna egyébként könyvíró is, és mindig, amikor megírt egy könyvet, megelevenedtek a szereplői és megtörténtek az események ( na, ezt most értsétek valahogy, szebben nem tudtam leírni.)
Most, komolyan, én tényleg féltem Annától, nm kísérteties, hogy megtörténik az, amit leír? És ez már fiatalabb korában elkezdődött, amikor írt egy novellát, majd találkozott annak főszereplőjével, aki különös módon fejbe lőtte magát, pont, mint a történetben.
Innentől kezdve csak úgy tudtam olvasni, ha minden oldal végén felpillantottam a könyvből. És még azt mondják, egy könyv nem lehet félelmetes... Eláruljak valamit? A könyvek sokkal félelmetesebbek tudnak lenni, mint a filmek.
Anna "kutyájának" történetét (nem tudom, miért raktam idézőjelbe, amikor ezt az egész részt abba lehetne tenni) máig sem értem igazán.

Az egyre jobban betegeskedő Dr. Larenz gyanút fog, így szól egy magánnyomozónak, hogy nézzen utána Annának.
Itt ismét olyan rész következett, aminél csészealjnyi szemekkel meredtem a könyvre.
Egyébként rájöttem, hogy ilyen könyvet olvasni egy jó fogyókúra. Ha például kimennél nasiért a konyhába, hát, egészen biztosan nem fogod megtenni, mert félsz. Nagyon. De nem a zombiktól, és a többi képzeletbeli szörnytől.
Félni fogsz attól, hogy rájössz, a közeledben is élhetnek ilyen emberek, hogy lehet most is figyelnek, lehet, hogy egy egész pincényi képük van rólad és csak a megfelelő alkalomra várnak.
Most, hogy kellően beparáztattam magam, folytatom. :D
Viktor állapota napról napra rosszabb lesz, és már Annától is fél (pacsi).
Leáll a teaivászattal, és hopp, máris jobban érzi magát, igen, jól gondoljátok Anna mérget csepegtetett a teájába.
Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy mindezt csak meséli egy orvosnak, négy évvel később, ugyanis a történtek után bevitték egy magánklinikára és lekötözték, meg begyógyszerezték. Amit pedig eddig leírtam, csak a pszichiáterének mondja el.
Sinbad, Viktor kutyája eltűnik. Ezt nem tudom ragozni, ettől csak még jobban megijedtem, mert ezt is úgy írja le, hogy végig libabőrös voltam olvasás közben.
Larenz eddigi munkája (az interjú kérdéseire adott válaszok) eltűnnek a gépéről, ahogy az összes eddigi páciensének adatai is.
Végre ő is tesz valamit, illetve tenne, mert amikor felhívja a sziget polgármesterét, az közli vele, hogy Anna Spiegel nevű nő nincs a szigeten, nem is volt,   Ettől azért rezel be annyira a főhősünk, mert úgy emlékezett, két nappal ezelőtt még a polgármester figyelmeztette a veszélyre.

Saját kezébe veszi az irányítást (megint, csak most sikeresebben) és ismét találkozik Annával, és innentől kezdve nem írok semmit, mert végig spoiler lenne.

Aki mégis nagyon kíváncsi, vagy olvasta már: Anna odaadja a befejezetlen könyv (ami Charlotte-ról, vagyis Josy-ról szól)  befejezését. Közben pisztolyt fog a doktor fejéhez. Ebben le van írva, hogy a kislány anyja, vagyis Isabell elől menekülnek, ő mérgezte mindvégig azért, hogy lassan leépüljön a szervezete és az ő kicsi lánya maradjon. (mivan?!). Anna egy generátor belsejébe bújik el Josyval együtt, és mivel Isabell közeledik, bemásznak egy olaj tartályba, és le is buknak a felszín alá. Amikor úgy érzi, hogy elmúlt a veszély, Anna feljön, és felhúzza a kislányt is, aki halott, megfulladt az olajtól. Anna bánatában magába fordul és rájön, hogy ő.... Viktor. Vagyis Dr. Larenz skizofréniás és az egyik személyisége Anna Spiegel.
Na erre varrjatok gombot, gyerekek!
És tudjátok, mi a legjobb? Ez még semmi!
Amikor visszatérünk a jelenbe, vagyis oda, ahol Viktor az orvosának meséli történetét, újabb csavar következik. Ugyanis tárgyalás következik, mert Larenz megölt egy embert. A saját lányát. És valójában az egész eddigi szövegelés csak a fejében létezett, soha nem ment el a szigetre, soha nem találkozott Annával, kutyája sem volt, nem kérték fel semmilyen interjúra. A lány halála utá (amit nem szándékosan okozott) egyből összeomlott és behozták a pszichiátriára, begyógyszerezték, és ez alatt az állapot alatt élte meg fejben az eddigieket. 
Gondolom, azt hiszitek vége... Hát nem!
Mert Josyt később megtalálják, nem is akárhogy, hanem élve! És hol? Az anyjánál. Vagyis a lány nem halt meg, csak eszméletét vesztette, Isabell megtalálta és elbújtatta. És az egészre Viktor jött rá, aki végül azt kérte, hogy újra adjanak neki erős gyógyszereket, hogy egy boldogabb "valóságban" élhessen.


Úgy sajnálom, hogy a végét csak így lehet leírni, de ha csak ránéztek a fekete csíkok méretér, láthatjátok, hogy nem egy egyszerű könyv, vagy 8 szálon fut.
Erre nincs más szó, csak az, hogy zseniális. És igen, 90% a molyon, akik olvasták nem tévedtek.

A könyvet bűnösnek nyilvánítom az alábbi pontokban:
-ez. valami.eszméletlen. volt
- el kell olvasnod!
- ha nem vagy túl félős
-de még akkor is, ezt vétek kihagyni
- ha sikerül elsőre kibogoznod a szálakat, megeszem a kalapom
-csak előbb szerzek egy kalapot

Az ítélet:
5/5*



3 megjegyzés: